Corocznie na terenie Leśnictwa Pyszków organizowane są zajęcia "Zielonej Szkoły". Każdorazowa uczestniczy w nich ok. 100 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Złoczewie. Opiekunami grup i organizatorami tej formy zajęć szkolnych są Dorota Walczak, Danuta Paluch, Anna Szczepaniak, Elżbieta Laskowska i Anna Grzelak. Tematyka zajęć została zaplanowana zgodnie z programem nauczania zintegrowanego, uwzględniając tematykę leśną i wykorzystując leśne otoczenie, w którym odbywały się zajęcia.
Organizacja takiej formy zajęć dla dzieci jest możliwa dzięki współpracy leśników z nauczycielami, a korzystają na tym najbardziej dzieci, które mogą odbywać ciekawe zajęcia poza murami szkoły.
Uwieńczeniem zajęć "Zielonej Szkoły" jest "Zielony Rajd", w którym biorą udział dzieci z rodzicami. Pokonując trasę rajdu na kolejnych punktach kontrolnych uczestnicy rozwiązują różne zadania, które mają sprawdzić wiadomości i umiejętności zdobyte w trakcie pobytu w "Zielonej Szkole".
Poniżej publikujemy artykuł o "Zielonej Szkole" wraz ze scenariuszem "Zielonego Rajdu".
Nasze spotkania w "Zielonej Szkole"
Chcąc podzielić się naszym doświadczeniem przedstawimy Państwu propozycję ciekawych zajęć przeprowadzonych w środowisku naturalnym, których celem jest pogłębianie rozwoju społeczno - środowiskowego wychowanków.
Opracowaniem materiału dydaktycznego i przygotowaniem bazy lokalowej zajęłyśmy się w grupie, w skład której weszły: Elżbieta Laskowska, Anna Szczepaniak, Dorota Walczak, Danuta Paluch i Anna Grzelak.
Zajęcia przez nas prowadzone miały miejsce w "Zielonej Szkole" na terenie Nadleśnictwa Złoczew. Nie była to typowo wyjazdowa forma, gdyż ze względu na wiek dzieci, musiały one nocować we własnych domach. W związku z powyższym nasza baza lokalowa ograniczyła się do ogrodzonego placu na terenie leśniczówki, zadaszonej wiaty, gdzie odbywały się zajęcia oraz namiotów spełniających rolę stołówki.
Uczniowie spędzili w "Zielonej Szkole" pięć kolejnych dni w miesiącu czerwcu (przy czym odbywały się one w dwóch odrębnych grupach, po pięć dni każda).
Dzięki pomocy sponsorów i rodziców dzieci udało nam się pozyskać środki na codzienny dowóz uczniów i ich dożywianie.
Tematyka przeprowadzanych zajęć wynikała z podstawy programowej i dotyczyła zagadnień związanych z naturalnym środowiskiem. Dzieci mogły w bezpośrednim kontakcie z przyrodą obserwować życie w stawie i w lesie.
Swoje działania oparłyśmy na stosowaniu twórczych metod pracy z dzieckiem, wspieraniu jego twórczego rozwoju, zaspokajaniu potrzeb poznawczych oraz stworzeniu uczniowi możliwości prezentacji własnych osiągnięć.
Dopełnieniem, a zarazem uatrakcyjnieniem zajęć dydaktycznych były zajęcia profilaktyczno - wychowawcze i relaksacyjne w których uczestniczyli zapraszani goście (pracownicy nadleśnictwa, strażacy, policjanci, lekarz weterynarii, pielęgniarka, pedagog szkolny, inni nauczyciele i uczniowie).
Taki program zapewniał uczniom nie tylko możliwość zdobywania i pogłębiania swoich wiadomości i umiejętności, ale również wypoczynek i zabawę oraz integrację grupy.
Podsumowaniem zdobytych doświadczeń był "Zielony Rajd" przeprowadzony w ostatnim dniu zajęć. To właśnie w nim dzieci wykonując poszczególne zadania musiały wykazać się znajomością tematyki i umiejętnościami zdobytymi w czasie pobytu w "Zielonej Szkole".
Odbywały się one według wcześniej przygotowanego scenariusza.
Numer
punktu |
Zdobywana
sprawność |
Cele |
Zadania do wykonania |
1 |
Organizator
rodzinnej
wycieczki |
- wdrażanie do unikania zagrożeń związanych z uzależnieniami
- uwrażliwianie na piękno przyrody, wdrażanie do jej ochrony
- nabywanie umiejętności organizowania czasu wolnego
|
- posegregowanie przedmiotów na dwie grupy: potrzebne w czasie wycieczki i niewłaściwe
|
2 |
Znawca
zwierząt |
- usystematyzowanie wiedzy o ssakach, ptakach i owadach żyjących w lesie
|
- zadanie wykonywane na czas (5 minut)
- uczniowie wpisują do tabeli po 5 (kl.I - II) lub 8 (kl. III) przedstawicieli ssaków, ptaków i owadów występujących w lesie
|
3 |
Leśny
detektyw |
- doskonalenie spostrzegawczości i umiejętności prawidłowego wnioskowania
- wdrażanie do kulturalnego zachowania się w lesie, dbałość o przyrodę
|
- w ogrodzonym terenie (5x5 m) umieszczono 10 przedmiotów nie pasujących do lasu
- grupa w ciągu 3 minut musi odnaleźć je wzrokiem
- po upływie wyznaczonego czasu podać kierownikowi stacji nazwy zauważonych przedmiotów
|
4 |
Znawca
roślin |
- usystematyzowanie wiedzy o roślinach leśnych
|
- na przygotowanym podłożu jest wyłożonych 8 (5 dla kl. I-II) fragmentów roślin (liść, gałązka, szyszka) i kilkanaście kartek z nazwami roślin
- grupa ma za zadanie w ciągu 3 minut wybrać właściwe nazwy i przyporządkować je roślinom
|
5 |
Mały
ekolog |
- nabywanie nawyku dbałości o środowisko naturalne
- rozumienie konieczności segregowania śmieci
- rozróżnianie produktów zagrażających środowisku
|
- podział zgromadzonych przedmiotów na 2 grupy: tych które nie ulegają w przyrodzie rozkładowi i śmieci "nieszkodliwych" dla środowiska
|
6 |
Siedmiomilowe
skoki |
- integrowanie grupy
- wdrażanie do czynnego wypoczynku na łonie natury
- wdrażanie do współodpowiedzialności za wykonanie zadania
|
- uczniowie kolejno skaczą, aby otrzymać łącznie jak największą odległość od linii startu
- każdy kolejny zawodnik skacze od miejsca, gdzie skończył poprzednik
|
7 |
Mały
strażak |
- kształcenie umiejętności rozróżniania zagrożeń pożarowych
- nabywanie nawyku dostrzegania niebezpiecznych sytuacji
|
- na punkcie kontrolnym wokół małego drzewka ustawione są gałęzie w stosik (ognisko), obok leżą przedmioty do rozpalania i gaszenia pożaru
- dzieci pamiętają, że rozpalanie ogniska w lesie jest zabronione
|
8 |
Strażnik
przyrody |
- usystematyzowanie wiedzy o ochronie przyrody - quiz ekologiczny
|
- opiekun punktu zadaje grupie 6 pytań, grupa odpowiada wspólnie po krótkiej naradzie
|
9 |
Przyjaciel
lasu |
- kształtowanie nawyku kulturalnego zachowania się w lesie i poszanowania przyrody
- doskonalenie spostrzegawczości
|
- uczniowie szukają ukrytego listu
- ukryte w liście zadanie grupa wykonuje na mecie
|
10 |
"Leśny
śpiewak" |
- integracja grupy
- wdrażanie do współodpowiedzialności za wykonanie zadania
- rozśpiewanie grupy
|
- ostatni punkt mieści się na terenie "Zielonej Szkoły"
- grupa po przybyciu na metę śpiewa "leśną piosenkę"
|
Wyniki uzyskane po przeprowadzeniu "Zielonego Rajdu" są dla nas podstawą do autorefleksji i autoanalizy naszych poczynań dydaktycznych oraz motywują nas do dalszego szukania nowatorskich metod i form pracy. Opracowany przez nas program został zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną jako autorski, co daje nam możliwość przeprowadzenia jego ewaluacji. Nasze doświadczenia wykorzystamy w kolejnym roku szkolnym przy organizacji następnej "Zielonej Szkoły" z kolejną grupą dzieci.
Autorki artykułu
Elżbieta Laskowska
Anna Szczepaniak
Szkoła Podstawowa Złoczew
|